Bågskytte (NIU)

Alléskolan i Hallsberg erbjuder tillsammans med Svenska bågskytteförbundet och Järnvägens bågskytteförening utbildningsplatser på Nationell Idrottsutbildning (NIU).

Som enda gymnasieskolan i Sverige ger vi dig möjligheten att kombinera en elitsatsning med bågskytteträning i kombination med gymnasiestudier. Samarbetet med Järnvägens bågskytteförening erbjuder mycket fina träningsmöjligheter som hjälp i din utveckling. Utbildningen på NIU bågskytte går att kombinera med ett stort antal nationella program på Alléskolan.

I vår anläggning har du möjlighet att inomhus skjuta på tavla året runt.

Kurser

Av gymnasiets 2500 poäng kommer du att använda 400 poäng till din valda specialidrott. Dessa kurser motsvarar 200 poäng från ditt individuella val samt 200 poäng från din programfördjupning.

Träningar och tider

Varje vecka ligger tre träningar/lektioner på skoltid. Bågskytteträningar med skolan är schemalagda måndag morgon och fredag morgon. På onsdag ligger fysträning och kursen tränings- och tävlingslära 1 på schemat. Utöver detta ligger även minst två bågskyttepass med tränare varje vecka under kvällstid tillsammans med Järnvägens Bågskytteförening.

Träningsanläggningar

På Alléskolan har du tillgång till fina resurser och idrottslokaler. Vi har förutom vår stora idrottshall två övriga lokaler för olika typer av individanpassad träning. Dessutom har eleverna fri tillgång till det stora välutrustade gym som finns i Alléhallen. Här finns också en simhall som du fritt kan utnyttja för bassängträning.

Bågskytteanläggningen är helt komplett och ligger 5-10 min från skolan (med bil). Här finns:

• Inomhushall som är 8 tavlor bred (25x11m)
  • Tavelplan med plats för 25 tavlor
  • Utskjutningsfönster med plats för 30 skyttar ut på tavelplan
  • Skogsbana med 36 mål (fält, jakt och 3D)
  • Ett fullt utrustat kök – Allt är handikappanpassat
  • All utrustning som krävs för att trimma bågar

Övriga aktiviteter

Vi genomför gemensamma aktiviteter och resor under NIU-tiden. Exempel är sociala aktiviteter med NIU-gruppen och klubben samt gemensamma resor till vissa SM-tävlingar.

Elevboende och mat

För elever antagna på NIU finns möjlighet till elevboende om det inte fungerar att dagspendla. Boendet består av lägenheter som ligger i en gemensam trappuppgång på Västra Storgatan mitt emot resecentrum och endast 5 minuter gångväg till skolan. Varje elev har ett eget rum och delar sedan kök och WC/dusch i grupper om 3-4 personer. Hyreskontrakt skrivs med skolan och kostnaden ligger för närvarande på 31.000 kr/år och inkluderar då möblerade lägenheter, el och internet.

Eleverna äter frukost hemma och lunch i skolan där det alltid finns två rätter att välja mellan. Middag lagas gemensamt uppe i lägenheterna.
I samband med vissa träningar så erbjuder skolan också återhämtningsmål som varje elev får efter avslutad träning.

Dina tränare

Totalt har vi en stor samlad erfarenhet inom många olika områden. Det gäller allt från kunskaper inom fysisk, teknisk och mental träning till erfarenheter från mångåriga egna elitsatsningar. Som ett led i detta har vi tränare ett delat mentorskap för våra elever tillsammans med ordinarie klassföreståndare.

Så här är vårt tränararbetslag formerat:

Anders Fredriksson

Tränare

Emil Arnesson

Tränare

Maria Wahlström

Lärare

Ansökan

Ansökan: Ansökan ska göras senast 1/12 genom att fylla i ansökningsformuläret nedan. Efter ansökan är inlämnad kommer vi att bjuda in till en antagningsdag med intervjuer samt besök på träningsanläggning, skola och elevboende. Datum för detta meddelas senare.

När du kryssar i rutan och klickar på "Skicka" samtycker du till att dina personuppgifter registreras hos oss. Dina personuppgifter kommer att behandlas enligt vår informationssäkerhetspolicy i enlighet med dataskyddslagen. För mer information se: www.sydnarkeutbildningar.se/personuppgifter *

Kombinera med följande program

På Alléskolan kan du kombinera ditt intresse med dina studier på följande nationella program. Program du kan kombinera med är:

Kontakta oss på skolan

Johan Fahlström