Rapport från Cern

Eleverna Carl, Emma, Isac och Julia i NA13 berättar om sina upplevelser från forskningsanläggningen Cern utanför Geneve. Resan är en del av Fysik 3-kursen.

Onsdag 27/4
Vid 08:40 tog vi spårvagnen mot CERN där vi mötte upp Christian Ohm som är en av fysikerna på CERN. Han tog med oss till kontrollrummet för den största detektorn vid namn Atlas, där han jobbade. Det var vid Atlas som man upptäckte Higgspartikeln. Atlasdetektorn visar vilka partiklar som bildas vid protonkollisioner i LHC (Large Hadron Collider). LHC är 27 km i omkrets och är världens största partikelaccelerator och i den rör sig protonerna med 99,9999991% av ljusets hastighet. Efter det så åt vi lunch bland fysikerna på CERN tillsammans med Christian och en ingenjör som hette Tommy Eriksson. Sedan följde vi med Tommy till AD (Antiproton Decelerator), den avdelning på CERN där man jobbar med antimateria. Han berättade också om att man experimenterar med antigravitation, alltså att saker i princip skulle "falla uppåt".

Efter Tommys genomgång om antimateria fick vi följa med ner och se en del av "acceleratorn" där man faktiskt inte accelererade partiklarna utan minskade deras energi och hastighet, till skillnad från resten av CERN. Efter detta tog vi spårvagnen tillbaka till Genéves universitet där vi spelade schack i solen. Efter ungefär 2 timmars spel gick vi tillbaka till hotellet där vi åt mat och spelade kort.

Torsdag 28/4
Vi börjad dagen med att åka till CERN där vi först gick på en utställning. Den visade b.la. delar från gamla acceleratorer och protonernas väg genom CERNs accelerator. Klockan 11 hade vi bokat en guidad tur. Guiden visade oss mer om atlasdetektorn och vi fick även se en 3D-film om den. Sedan visade guiden oss CERNs första partikelaccelerator där fick vi se en häftig film som handlade om hur acceleratorn fungerade samt dess upptäckter m.m. Efter en svindyr  lunch (160kr) på Subway tog vi spårvagnen till FN. Där fick vi en guidad tur som visade flera av sammanträdesrummen.

Efter besöket på FN gick vi genom en park till ett tekniskt museum där tittade vi på gamla mikroskop och kikare m.m. Vi fortsatte att gå i parken ner till genèvesjön och eftersom det var så fint väder blev vi sugna på att bada. Men det var bara Carl som var modig och dum nog att hoppa i. Sedan åkte vi båt över sjön, man måste ju passa på att åka båt när man är vid en sådan fin sjö.  Vi avslutade en lyckad dag med kortspel på hotellet.

Emma, Julia, Carl och Isac på 3D-film om Cern och dess syfte

Emma och Julia studerar ett tidigt Voltabatteri på Historiska vetenskapsmuseet

Forskaren Christian Ohm förevisar irisscannern som måste passeras för att komma till acceleratorn. Se Änglar och demoner, Dan Brown.

Fysikexperiment om ljud utanför vetenskapsmuseet

Isac och Carl vid CERNs första accelerator

Lunch inne på Cern. Vid bordet till höger om oss pratar de relativitetsteori, till vänster kvantfysik

Världens första server, föregångaren till World wide web, utvecklades på Cern och finns där än idag.

Atlasdetektorns kontrollrum. Bemannat av 18 personer 24-7. Det finns fyra sådana kontrollrum på Cern.

Den största sammanträdessalen i FN-komplexet

På guidad tur i antimateria-fabriken med ingenjör Tommy Eriksson. Alltså ANTI-materia. Hur coolt är inte det?

Stora Aulan i Cern där upptäckten av Higgsparikeln utannonserades

Utsikt mot Genèvesjön och Mount Blanc från ett av FN-husen.