Rapport från Cern

Elever i NA14 berättar om sina upplevelser från forskningsanläggningen Cern utanför Geneve.

Dag 1

25/4-2017

Dagen började med frukostbuffé på Hotel Excelsior i Genéve. Vi åt croissant med nutella, samt andra godsaker. Därefter begav vi oss av mot CERN. Vid CERN tog vi del av en utställning om mikrokosmos och CERNs egna installationer, både de som finns nu och de som funnits tidigare. Denna utställning var mycket intressant, med varierande informationskällor, både text, film och interaktiva delar.

Sedan gick vi till The Globe där vi såg en annan utställning universum och CERN. Även denna var intressant och givande. Man fick gå runt och ta del av information i olika montrar och mitt i avbröts allt av att en film tog över hela rummet och informerade om universum och dess början. Efter detta promenerade vi över franska gränsen och sedan återvände vi till CERN och gick till restaurangen och åt. Därefter gick vi upp till aulan där de presenterade upptäckten av bland annat Higgs-partikeln, som gav Nobelpris. Sedan följde en guidad tur i tre delar som gav fördjupade kunskaper om vad som sker vid CERN. Vi hade dessutom möjlighet att ställa frågor till guiderna, som alla arbetade vid CERN.

Vårt intryck av CERN kan sammanfattas med följande ord: intressant, viktigt, lärorikt, häftigt, fascinerande, internationellt och både ENORMT och pyttelitet, allt på en och samma gång. Dagen avslutades med trevligt umgänge på hotellrummet.

Skrivet av Elsa B, Emelie J och Matilda E

Dag 2
26/4-2017

Det blev en tidig morgon och en rejäl frukost innan vi begav oss till CERN. Där träffade vi Rickard Ström, en doktor inom partikelfysik, som berättade om sin roll här och visade oss runt. Föreläsningen hölls i ett av fysikernas mötesrum, varifrån vi gick och besökte John Ellis arbetsrum. Han verkar vara lite av en galen vetenskapsman med tanke på de till synes ändlösa högarna av papper och dokument. Därefter visade Rickard oss en utställning ägnad åt CLIC, projektet han arbetar med och möjligtvis CERNs framtid. Det är nämligen en partikelaccelerator som, till skillnad från LHC, är linjär och som ska användas till att kollidera elektroner och positroner. Den förväntas kunna bli upp till 50 km lång.

Efter utställningen mötte vi en doktorand vid namn Edvin. Han tog med oss till kontrollrummet för ATLAS-detektorn, där vi var igår. Han pratade dock mer om vad hans uppgift vid CERN och ATLAS-detektorn är, till skillnad från gårdagens rundtur som handlade mer om hur den fungerade. Edvin introducerade oss även till Julia, en doktorand som även hon berättade om sin erfarenhet på CERN och hur hon kom dit. När detta korta besök var över gick vi tillsammans med Rickard och Edvin och åt lunch. Väl vid Cafeterian träffade vi Tommy, en ingenjör involverad i projektet ”Antiproton Decelerator” som senare visade oss antimateriafabriken. Därinne fick vi ta del av hur man istället för att accelerera partiklar kan retardera dem till ett nästan stillastående tillstånd. Detta gör man för att observera och studera antimaterian.

Efter detta var tyvärr en intensiv, lärorik och spännande dag på CERN slut. Vi drog därför tillbaka till Geneve och vandrade runt till några olika sevärdheter.

Skrivet av Erik, Hussam och Max

Dag 3
27/4-2017

Den här dagen inleddes med en femkilometers promenad till förenta nationernas högkvarter i Geneve. Väl där fick vi en guidad rundtur av området. Vi fick besöka många coola platser där historiska beslut har tagits och se många viktiga personer (vi vet inte vilka det var men de såg viktiga ut). Alla salar var mycket fina och avancerat dekorerade samt så fanns det mycket konst som många olika länder har donerat till FN.

Därefter tog vi en promenad i duggregnet till den botaniska trädgården. Den mycket vackra botaniska trädgården hade många fina blommor och utsikter. Vi gick även in i ett stort växthus med kaktusar och andra stora växter.

Sedan tog vi oss till ett tekniskt museum där vi kollade runt lite bland de tekniska framgångarna som har revolutionerat vår teknik. Vi gick sedan längs med Genevesjön mot McDonalds, där vi åt för 4 gången den här resan. Tyvärr är Geneve mycket dyrt men vackert. Vi gick mot en stor saluhall där vi inhandlade diverse godsaker som vi sedan drog oss mot hotellet och åt. Vi mös till det sista kvällen med lite ost och kex i ett av rummen, för en sista gemensam kväll med den mirakulösa fysik3-gruppen.

Skrivet av Erik, Hanna, Rebecka och William

Tel: 0582 - 68 52 16, Fax: 0582 - 68 54 66, E-post: alleskolan@alleskolan.eu

Tel: 0582 - 68 52 16 Fax: 0582 - 68 54 66 E-post: alleskolan@alleskolan.eu

Facebook, Youtube, Linkdin, Sydnarkes Utbildningförbund Facebook Youtube Linkedin Sydnärkes Utbildningsförbund